2017. február 20., hétfő

Pavel Florenszkij, a hamis és az igaz szeretetről...


"E szent szó valódi tartalma ma a "vallás-hiány", a "nem-vallás" lett, a szeretetről való beszéd titkos értelme pedig - többé-kevésbé tudatosan vagy félig tudatosan - vallásellenes gesztussá vált."

"Legyetek rendíthetetlenek, ha "a jól kerekített Igazság rendületlen szívét" akarjátok magatokban hordani!"



Istenfélelem 

I.

Szeretet, szeretet, szeretet, és még szeretet....Minden értelmét elveszítette e titokzatos, a vallástól távol maradó sokadalom által számtalanszor ismételt szó. Kötőszövetként beágyazódva teljes egészében beterítette a mai ember vallási tudatát, s ezzel kiszorított onnan minden vallási tartalmat. E szent szó valódi tartalma ma a "vallás-hiány", a "nem-vallás" lett, a szeretetről való beszéd titkos értelme pedig - többé-kevésbé tudatosan vagy félig tudatosan - vallásellenes gesztussá vált. Szeretetről való beszédnek nevezik a vallás szövetének álságos torzítását. Igen, beszédnek, mert ugyan ki vetemedne magának a szeretetnek a megélésére - nem ama humanitárius altruizmus gyakorlására, melynek alapja vagy a becsvágy, hiúság és fennhéjázás, vagy a szenvedések láttán tanúsított gyenge idegzet és hisztérikus befolyásolhatóság. De ha a vallásról akarunk beszélni, valóban arról, akkor legalább  e töprengések idejére félre kell dobnunk az apátiát, a pszichologizáló "tetszik" - "nem tetszik"-eket. Férfias tekintettel kell készülnünk a vallásban való igazi élet, "a jól-kerekített Igazság rendületlen szíve" (Parmenidész: Prooimion - Steiger Kornél fordítása) fogadására. Pál apostol kétélű karddal ábrázolja:"Mert - tanúságtétele szerint - Isten igéje élő és ható, élesebb minden kétélű kardnál, és áthatol az elme és a lélek, az ízületek és a velők szétválásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait. Nincsen olyan teremtmény, amely rejtve volna előtte, sőt mindenki mezítelen és fedetlen az Ő szeme előtt. neki kell majd számot adnunk." (Zsid 4,12-13) És "a lélek kardja, amely az Isten beszéde" (Ef 6,17). Legyetek rendíthetetlenek, ha "a jól-kerekített Igazság rendületlen szívét" akarjátok magatokban hordani! Emlékeztek, ki is beszélt különösképpen a szeretetről? János - a szeretet apostola. Ő a Mennydörgés Fia, Boanerges (Mk 3,17). A szeretet szavának joga csak azt illeti meg , aki a mennybéli Perunokat magába zárta. Amikor az elfojtott mennydörgés a mélyben morajlik. , amikor súlyos kalapácsütések edzik a szívünket, amikor villámok villannak fel és szántják-szaggatják puhány teremtményi mivoltunkat - akkor lesz, amit szeretet aktusává tehetünk. De  nincs ok a szeretetre hivatkozni, amikor napjaink erőtlenül vonszolódnak, "Isten nélkül, ihlet nélkül" (Puskin). Az alászálló szeretet azt érheti el , aki havas hegycsúcshoz hasonló, tűhegyes szavakkal hasít a menny kék éterébe. De a mocsárba süppedők számára ez merő önámítás. Nem, nem szeretet ez, bármennyire ismételjék, hanem cibere és tejbekása. Minden, csak nem - szeretet.

(A kultusz filozófiája - fordította Kiss Ilona, Typotex Kiadó. 2015.)

Pavel Florenszkij a Gulágon, három évvel a bolsevikok általi kivégzése előtt, 1934-ben.
Pavel Florenszkij kispapként.


Nincsenek megjegyzések: