Istenért,
a Hazáért és a Szabadságért,
„Cum
Deo, pro Patria et Libertate.“
Nagyságos
Fejedelmünk, a katolikus II. Rákóczi Ferenc, a szent álmosi
Világkirály hagyomány egyik legfelemelőbb megnyilvánulása.
1699-ben
megköttetik a karlócai béke. Majd az évszázados magyar
törvénykezési hagyományt semmibe véve, Bécs ismét erőszakos,
elnyomó eszközökhöz nyúl. Hozzávetőlegesen tízezer végvári
harcost szélnek eresztenek és mintegy nyolcszáz várat, erősséget,
mérnökök és bányászok segítségével felrobbantanak, mint a
korabeli Császári Tanács okirataiban olvasható: „a
magyarok iránti közös gyűlöletből.“
(vö.: Dr. Hidán Csaba: „Thököly Imre és II. Rákóczi Ferenc
szabadságharca.” youtube). Mondvacsinált okokkal, idegeneknek
hatalmas területeket adományoztak, a magyar lakosság jórészét
földönfutóvá teszik. Emelik az adókat. A „felszabadító“
megszállásához tartozik a Porció törvényi előírása, ami
annyit jelent, hogy egy magyar jobbágy családnak négy, azaz négy
külföldi zsoldost kellett, esetleg hónapokig teljes ellátásban
részesítenie, élelmeznie, elszállásolnia és a többi.
Képzelhetjük a részleteket. Ehhez kapcsolódott a Prófunt
törvényi előírása, ami az illetők szállításának kívánalmát
adta parancsba. Mondjuk, hogy Miskolcról Szegedre kell ingyenesen
szekereztetnie, étkeztetnie a zsoldosokat és vissza is kellett
valahogy jutni, mely útiköltséget nyilvánvalóan szintén állni
kellett valamiből. A főurakat, nemeseket sem kímélték közben.
Mindenféle mondvacsinált perekkel fosztogatták a módosabbakat is.
Jó Mátyás királyunk idejében, a XV. század második felében, úgy négy-öt millió magyar élt, a szatmári béke idején (1718) hozzávetőlegesen másfél-két millió. Ma tizenöt millióan vagyunk, ami szép teljesítmény, akárhogy is nézzük és népünk, kultúránk kiapadhatatlan életerejét bizonyítja.
A második a Lipót császár - féle (1640-1705) dicsőséges „felszabadítás“ nyomán alakult ki, amikor a külföldi zsoldosok égbekiáltó gaztettek sorozatát követték el ellenünk, azon a címen, hogy nem veszünk részt elég lelkesen a folyamatban.
A harmadik pedig a szintén lipóti tudatos lakosság-csere, amikor a tömegével irtott kuruc magyarok helyére, a mintegy lakatlanná váló vidékekre idegeneket telepítenek szerte az országba. Mindazonáltal a magyar érzelmű németeket sem kímélték, példa erre, Caraffa tábornok, az „eperjesi hóhér“ ténykedése.
II.
Rákóczi Ferenc híres 1703-as Kiáltványában a következőképpen
foglalja össze a helyzetet:
"Örök
emlékezetül.
Ismét
kiújultak a dicső magyar nemzet sebei, a nemzet megsértett
szabadságának annyiszor mostohán kezelt sebesülése, s most már
az a veszély fenyeget, hogy tagjai lassú sorvadása közben
végzetes uralma alatt az ausztriai uralkodó ház az egészséges
törzset is, a végső halálos pusztulásba dönti, és azt
követeli, hogy karddal vágjuk ki. Oh, kegyetlen, szabad népnek
tűrhetetlen szolgaság!
Az
ország népe még most is széltében hangoztatja, hogy jobb volt a
sorsa a hódító félhold alatt,
az
meg okmányokkal igazolható, hogy az osztrákok évenkénti
zsarolásai az ottománoknak fél évszázad alatt teljesített
szolgáltatásokat is bőségesen elérik.
Nem
bízhatunk tovább azokban, akik saját okirataikat annyiszor
megsértették. Ezért életünket, javainkat és utolsó csepp
vérünket, szabad akartunkból édes hazánknak, ami mindenkinek a
legdrágább, az osztrák iga alóli felszabadítására szenteljük.“
A
Nagyságos Fejedelem nem pusztán az egyik legkitűnőbb vezetőnk,
hanem elsőrangú teológus, sakkjátékos, az asztalos mesterségben
is igen járatos valamint kiváló dalszerző ("Ó,
fölséges Isten"
címen találkozhatunk egy művével, Zádori Mária és a Vagantes
trió "Kurucvilág"
című CD-jén).
Szellemiségét
jól kifejezi, hogy amikor a keresztúthoz ér - többszörös
milliárdosként éljen Bécsben vagy élet-áldozatot hozzon a
Hazáért, képes volt bizonyos értékeket a "saját
érdeke"
fölé - és ezáltal életét Létté – emelni. Ebből kifolyólag
kiváló példája az ősi szent álmosi Világkirály eszmények, a
papi és harcosi erények ötvöződésének, amikor is a
kiteljesedést többek között nem attól várja, hogy "jól
érezze magát",
hanem legfőképpen attól, hogy Isten érezze jól magát, ha ránéz.
Felsővadászi
II. Rákóczi Ferenc - aki felesége, Sarolta Amália
hessen–wanfriedi hercegnő révén, rokonságba kerül XIV. Lajos
francia királlyal is - édesanyja
Zrínyi Ilona, édesapja a fiatalon elhunyt I. Rákóczy Ferenc,
mostohaapja Thököly Imre kuruc fejedelem.
Az osztrákok, édesanyjától tizenhárom évesen elválasztva
valamint anyanyelvi közegéből szándékosan kiragadva neveltetik,
azonban mint a Birodalom egyik legnagyobb földbirtokos családjának
sarját - például a prágai egyetem jezsuitái - osztályon felüli
oktatásban részesítik, amihez kétségkívül az is
hozzátartozott, hogy Lipót császár ajánlatára egy évig
Olaszországban a művészeteket tanulmányozza.
Mivel
azonban a bécsi Udvarnak, minden erőfeszítése ellenére mégsem
sikerült magához édesgetnie, léhaságra nevelnie az ifjú magyar
főurat - sőt annak kebelében ismét és ismét hazafiúi buzgalom
ébred - ezért huszonöt
éves korában már abban a bécsújhelyi börtönben várja
halálbüntetésének végrehajtását, ahol nagyapját Zrínyi
Pétert kivégezték. Innen, Isten különös kegyelméből, a porosz
király hívének, a pomerániai származású zsoldos kapitánynak,
a Habsburg-kritikus, magyarbarát börtönparancsnoknak, Gottfried
Lehmann kapitánynak valamint fiának a közreműködésével tud
megszökni - közlegény egyenruhába bújva -, akik rokonszenvből
vállalják vele-érte a kockázatot és akiket végül kivégeznek
emiatt. Éjszaka,
menekülés közben vihar támad és eltéved a rábaközi Hanság
mocsaraiban, később Lengyelországban előre nem egyeztetett módon
- mintegy véletlenül - fut össze a régi baráttal és hű
harcostárssal Bercsényi Miklós gróffal...
A
Nagyságos Fejedelem fordulatokban gazdag élete, mely meghaladja a
leg-képzeletdúsabb forgatókönyvíró képzelőerejét is, szinte
kiált egy TV sorozat és egy méltóságteljes, felesleges
tréfálkozástól mentes, komoly és izgalmas film után...
A
nyolc éven át tartó szabadságharc hemzseg a felemelő,
torokszorító fordulatokban, a kiválóbbnál-kiválóbb, néhol
elbukó hősökben. A háború egyik főalakja, Vak Bottyán
generális mellett kiemelésre érdemes Ocskay László, a
villámlovas, aki üstökösszerű, de ellentmondásos pályát fut
be. Végvári vitézként valamilyen oknál fogva átáll a törökhöz,
muzulmánná lesz, majd visszatér. Részt vesz a spanyol örökösödési
háborúban. Huszárszázadával vakmerő támadással szétveri az
ellenséget, majd a végvári szokásoknak megfelelően, több szekér
levágott fejjel tér meg a tárborba, ahol az osztrák generális
rosszul lesz a látványtól és elájul, így a csapat hazatér
Magyarországba. Zólyom alatt, a hatvan éves - az időben még
labanc ezredes - Bottyán János párbajra hívja „a legkiválóbb
kurucot“. Ocskay áll ki vele. Háromszori lövéspárbajt vívnak,
ahol mindketten súlyosan megsebesülnek. Bottyán generális fél
évig nyomja az ágyat. Talpra-állása után, Őkelme az egyik
legnagyobb kuruc vezérré lesz. Ocskay napokig vért hány, szintén
majdnem fél évig betegeskedik, majd felgyógyulván csodát-csodára
halmoz. Megesik, hogy társai földdel teli zsákokat szórnak
egymásra a ostromlott várfal alá, amin a Ocskay fellovagol és a
lőrések mentén haladva kaszabolja felsorakozott osztrákokat.
Később a labancok valahogy átcsábítják maguk közé, amiért is
volt kuruc testvérei elkapják és lefejezik (vö.: Herczeg Ferenc:
„Ocskay brigadéros”; Jókai Mór: „Szeretve mind, a
vérpadig.”).
Isten kifürkészhetetlen akaratából, hasonlóan bukik el a másik rettegett kuruc portyázó Bezerédj Imre is, aki korai halála ellenére jóval több sikeres élet-halál párbajt vívott, mint a híres japán kardforgató művész, Miamoto Musashi. Nagybátyját, a jó vitéz Béri Balogh Ádám brigadérost viszont az osztrákok fejezik le.
Isten kifürkészhetetlen akaratából, hasonlóan bukik el a másik rettegett kuruc portyázó Bezerédj Imre is, aki korai halála ellenére jóval több sikeres élet-halál párbajt vívott, mint a híres japán kardforgató művész, Miamoto Musashi. Nagybátyját, a jó vitéz Béri Balogh Ádám brigadérost viszont az osztrákok fejezik le.
„Haj,
Rákóczi, Bercsényi, Bezerédi,
Magyar
vitézek nemes vezéri.
Hová
lettek, hová mentek válogatott vitézi?“
A
Nagyságos Fejedelmet, enyhén szólva mozgalmas élete nem
akadályozza abban, hogy egész életében komoly vallási
gyakorlatot folytasson,
amelyet franciaországi száműzetése alatt, két éven keresztül a
kamalduli néma-rendben is tovább csiszol.
Életművére
a rodostói létmód mesteri megszervezésével tette fel a koronát,
amelynek szellemiségéről, tanítványa és hű követője, Mikes
Kelemen gróf, "Törökországi levelei"-ben így ír:
"A'
való, hogy egy klastromban nincs nagyobb rendtartás, mint a
Fejedelem házánál. Ezek pedig azok a rendtartások.
Reggel
hatodfél órakor a dobot megütik, akkor a cselédeknek fel kell
kelni, és készen kell lenni hat órára. Hat
órakor dobolnak és akkor a Fejedelem felöltözik, azután a
kápolnába megyen, és misét hallgat;
mise után az ebédlőházba megyen, ott kávét iszunk és
dohányozunk.
Amikor
az óra három fertáj nyolcra, akkor elsőt dobolnak misére, nyolc
órakor
másodikát,
és egy kis idő múltán harmadikat dobolnak. Akkor a
Fejedelem misére megyen, mise
után a maga házába megyen,
és
ki-ki oda megyen, ahová tetszik.
Tizenegyfél
órakor megütik a dobot ebédre, és tizenkét órakor asztalhoz
ülünk, és törvényt teszünk a gyúkokra.
Harmadfél
órakor a Fejedelem csak magánosan a kápolnába megyen, és ott
vagyon három óráig.
Mikor
az óra háromfertáj ötre, akkor az elsőt dobolnak estvéli
imádságra, öt
órakor másodikát,
és egy kevés idő múlva harmadikát. Akkor
a Fejedelem a kápolnába megyen,
és azután ki-ki eloszlik.
Vacsorára
hetedfél órakor dobolnak. A vacsora nem tartván sokáig, nyolc
órakor a Fejedelem levetkezik, de leggyakortább le nem fekszik még
akkor, és reggel, ha szinte hat órakor öltözik is fel, de éféle
után két órakor felkél.
Azt
pedig ne gondolja kéd, hogy legkisebb változás is legyen
mindezekben, ha szinte a Fejedelem beteg volna is, akkor is mind
egyaránt folynak rendek. Hatodfél órakor felkelni nem kicsiny
dolog, de el nem mulatom, azért, hogy kedvit találjam, és
mindenkor jelen vagyok, mikor öltözik. A hivatalom is azt hozza
magával, hogy vigyázzak a cselédekre. Ezek
tehát a mi klastrombéli rendtartásaink.
Ami
pedig a mulatságot és az időtöltést illeti, a' sokféle, és
ki-ki a maga hajlandóságát követi. A Fejedelem minden héten lóra
ül kétszer, és estig oda vadászunk, mert igen sok a fogoly és
nyúl vagyon, veres fogoly több vagyon, mint szürke. Mikor pedig
vadászni nem megyen a Fejedelem, akkor csak a sok írásban tölti
az időt. MInk is jobban töltenőnk, ha lehetne, mert az ember nem
mehet örökké sétálni, nem lehet mindenkor a mezőn vándorlani."
(37.
levél, 1720)
"A
mi urunk, arra az Isten ajándéka kévántatik.
Mert
ebédig az olvasásban írásban tölté az időt, ebéd után pedig,
aki látná, azt
mondhatná,
hogy valamely mesterember, vagy fúr, vagy farag, vagy az esztergában
dolgozik, és az ő gyönyörű szakálla sokszor tele forgáccsal,
hogy maga is neveti magát, és úgy izzad, mintha munkája után
kellene enni kenyerét. Ötet minden csudálja, ő pedig neveti az
olyat, aki azon panaszkodik, hogy elunja magát. Ritka,
édes néném, aki így tudja az időhöz alkalmaztatni magát, mind
pedig, hogy úgy mondjam, az időt magához alkalmazni."
(88.
levél, 1734)
"(...)
Mit
csináltunk volna tehát, hogyha az Isten nem akarván ide való
jövetelünket, a török utánunk nem küldött volna oly nagy
tisztességgel?
Talán
hívatlan is ide kellett volna jönnünk, és nem fogadtak volna
olyan becsülettel. Itt pedig az urunk nagy becsületben vagyon.
Pénzt elegendőt adnak, és annyit, hogy Franciaországban
hat esztendeig sem adtak annyit, mint itt esztendőre adnak."
(14.
levél, 1718)
(A
műnek inkább a régebbi, például a XX. század első felében
megjelent változatait tartjuk megbízhatóbbaknak, mert találkoztunk
olyan újabb kiadással, amelyből igen fontosnak tűnő részek
kimaradtak. Érdeklődésünkre egy szakember ennek okáról azt
mondta, hogy az illető könyv voltaképp válogatás, csak ez "nincs
feltüntetve".)
A
szabadságharcot követően, két ízben is felajánlották számára
a lengyel királyi koronát, de mivel ez jelentős mértékben
eltávolította volna a magyar ügytől, így - dacára annak, hogy a
kezdeményezést az orosz cár is támogatta - végül úgy döntött,
hogy nem fogadja el...Halálakor szív-urnáját valamint
emlékiratait az általa két évig látogatott és szeretve tisztelt
franciaországi Grois Bois-ban (Yerres) lévő néma-kolostorra
hagyományozta, melyet évtizedekkel később a feltüzelt "nép"
a földig rombolt...
Mit
is látott a kortárs szemével William Blake? "A
Bibliát most, 1798-ban védelmezni az ember életébe kerülne; a
Vadállat és a Szajha minden fék nélkül uralkodik."
(Megjegyzendő, hogy évekkel a Francia Forradalom előtt, a már
"felvilágosult" vagy éppen, szellemi értelemben,
"elhomályosult" II. József - rendeleti úton - többek
között nem csak a hazai alapítású pálos, hanem az éppen szárba
szökkent és virágozni készülő majki kamalduli rendet is
felszámolta.)
Elmondhatjuk,
hogy az Égiek bizonyára szeretettel vannak a Nagyságos Fejedelem
felől, de földi eredményei is nyilvánvalóan számottevőek,
hiszen talán leginkább a kuruc felkelés erejének köszönhető,
hogy a szatmári békét követően enyhült a kifosztás mértéke.
Mária Terézia - bár az Ő uralkodása alatt történt a fertelmes
madéfalvi mészárlás - azért engedte "nőni a birka szőrét",
mielőtt lenyírja. Mindamellett ehhez az is hozzájárulhatott, hogy
a poroszoktól sok szempontból katonáink vitézsége, például a
jászok hősiessége (az örökváltság lehetőségének reményében)
mentette meg trónját, "vitam et sanguinem" ("életünket
és vérünket")…
A
Nagyságos Fejedelem magasrendű létminősége annak példája is,
hogy hogyan vonható a szellemi kivirágzás győzedelmes igája alá
egy olyan tartósan fennálló helyzet, amibe más alighanem
belebukna, mely belső erőnek magasrendű forrását az alábbi
keresztény misztikus idézet is megjeleníti számunkra:
„...újjongj
és vigadj, én lelkem, és adj hálákat Megváltódnak,
hogy
azt mondhatod: többé nem féled és nem szereted e világot..."
(II.
Rákóczi Ferenc: Confessio peccatoris.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése