2019. szeptember 27., péntek

A szolipszizmus bírálata

Az elmegyógyintézetben öt ápolt ül körbe egy asztalt. Valamennyien leereszkedően, picit hamiskásan mosolyogva, de jóindulattal szemléli a többieket. Valamennyien tisztában vannak ugyanis, hogy a másik négy valójában káprázat és Én..., Én vagyok Napóleon!

Napóleon.

Carl Rogers humanisztikus pszichológus, az egyetemi pedagógiai és pszichológiai továbbképzések oszlopszentje szerint: 

"Ádám bukása volt az első szabad tett "  
(Tehát a Bűnbeesés erény, íme a Fordítottság! Innen érthető, miért hívják a pszichológusokat modernista papságnak, tisztelet a kivételnek.)
Folytassuk Rogers-al:

„az isten parancsának való engedetlenség valójában a kényszertől való megszabadulásunkat és az értelem kezdetét jelentette!”. 
Számára az önmegvalósítás az erény, nem az Istennek való engedelmesség (illetve az önmegvalósítás nem az Istennek való engedelmesség).
Nos, „ez az önmegvalósítás az ’Egyet’-et involválja, mert a vallásos tapasztalás a mindennel való egység megtapasztalása, ami az ember világhoz való – gondolat és szeretet által megragadott – kapcsolódásán alapul.(…)
New Age-szövegünk definíciója szerint a „transzperszonális” kifejezés „a lét vagy tudat azon dimenzióit jelöli, amelyben az egyének egy közös identitás részesei; azokat a dimenziókat, ahol mind egyek vagyunk.” Az önmegvalósítást most már önmagában való célnak tekintik, függetlenül másokra gyakorolt hatásaitól. Ahogy magunkban fölfedezzük az Egyet, tetteink révén a lehető leghathatósabb módon kiárasztjuk potenciálját. Hogy mi ez a mód, azt az önvaló tudja a legjobban. Mivel a személyes tapasztalás egyenlő a realitással, az ember megváltoztatja a realitást azzal, hogy az önvalóra koncentrál. Saját tapasztalásom teljes tudatossá tételéhez maradéktalanul el kell fogadnom az adott tapasztalást úgy, ahogy van. Bármilyen önmagam vagy mások általi követelmény, hogy például másmilyen legyek, mint amilyen vagyok, gyengíti a kapcsolatomat azzal, amit valójában megtapasztalok. Ez természetesen tiszta szubjektivizmus vagy filozófiai szolipszizmus. Egyszerűbben fogalmazva pedig nárcizmus. (…)
Amikor a keleti vallások feljogosítanak olyan mantra alkalmazására, mint az aham Brahma, vagyis „én vagyok Brahman”, ezzel nem annak az ígéretnek a realitását hirdetik, amit a Kígyó tett Évának: „és olyanok lesztek, mint az Isten”. Hanem inkább azt szolgálják , hogy az arra kvalifikált egyénbe véssék a transzcendens Isten őbenne való immanenciájának felismerését. Ahogy szent Pál mondotta, „élek én, de már nem én, hanem Krisztus énbennem”. Amikor a modern pszichológia zűrzavarába merült nyugatiak ilyen formulát használnak, összetévesztik az alacsonyabb ént vagy egót Platón immanens daimón-jával. A végeredmény pedig pontosan a Sátán ígéretének elfogadása lesz. Ahogy George Leonard, az Esalen munkatársa mondja: „olyanok vagyunk, mint isten, mindenhatók és mindentudók.”
Lényegében Rudolf Steiner és a humanisztikus pszichológusok,
főleg az öreg korára okkultizmusba merülő
Carl Rogers valamint Abraham Maslow dolgozták ki a New Age vallását az USA béli Esalen Intézetben. 
Például a "teremtő gondolat elv" merő szolipszizmus, az Ész (Fényhozó) kultusz egy formája.
Mindazonáltal nincs új a nap alatt. Mint Rama Coomaraswamy, szívsebész, majd pszichiáter, végül katolikus pap fogalmaz: "A New Age egyáltalán nem új, az ember bukása óta jelen van."
(…)
A tévedés itt egyértelműen a kétféle én – vagy katolikus terminológiával élve a személyiség és az egyéniség – konfúziója. Az ember személy, mert nem csak testtel és nem csak vegetatív és animális lélekkel bír, hanem különösen mert spirituális és halhatatlan lélekkel rendelkezik. Az ember személyiségének fejlesztése ezeknek a speciális attribútumoknak a hasznosítása, amelyek lehetővé teszik, hogy isten életének részesei legyünk. Az ember egyéniségének fejlesztése viszont, amiről New Age összefüggésben van szó, önző léthez és életmódhoz vezet, amelyben az ember saját szenvedélyeinek rabjává lesz, és arra törekszik, hogy magát helyezze mindennek középpontjába.

A New Age másik tévedése a „minden Egy” metafizikai állításának félreértése:


"The House of One"-Berlin kezdeményezés valójában
egy principálisan dualista és két principálisan nem dualista világkép összemosása.
"Ha az egyik fél verseng, míg a másik együttműködik, akkor a versengő maximalizálja a hasznot."
Természetesen a Princípiumban Egység van, de a manifesztációban mindig jelen van a multiplicitás.
"A hamis spiritualitás valójában a “spirituális megújulással" azonosítható," 
R.Guénon "A Nagy Paródia, avagy a fordított spiritualitás"
(…) 
A New Age hívei úgy hiszik, a kozmikus egység – ami megint a szupertudat vagy „isteni tudat”, nem pedig Isten transzcendens egysége – azáltal áll helyre, hogy már ebben az életben meghaladjuk s jót és a rosszat. Bár Isten in principo lehet, hogy minden ellentétet meghalad, ők azt állítják, hogy a jó és a gonosz még ebben a megnyilvánult világban is egy és ugyanaz – a gonosz csupán „az Erő sötét oldala”, ahogy a népszerű film lefesti. Ha elfogadjuk a szintek ilyetén összemosását, az összes erkölcsi korlát értelmét veszti.


(…) 
A reinkarnáció mint olyan nem a hinduizmus tanítása, hanem inkább a teozófiáé, és ha a reinkarnáció valóban megtörténhetne, akkor az a hinduizmus szempontjából kudarcnak minősülne. 
A hinduizmus nézőpontja szerint az élet célja nem újjászületni és újabb esélyt kapni a szenvedélyek kielégítésére, hanem inkább megszabadulni a létesülés folyamatának egészéből.
(…)
Mint René Guénon rámutatott, e kozmikus tudat vagy „Minden Mindenség”, amelyben némelyek olyannyira el kívánják veszejteni magukat, nem lehet más, mint a szubtilis világ legalsó régióinak diffúz pszichizmusa, amely nem áll távol a Jung által feltételezett „kollektív tudattalan” sötét alvilági labirintusától. 
Krisnások, a hinduizmus nyugatosított, "neoprotestáns" szektája.
A New Age vallásának másik fontos jellegzetessége az a meggyőződés, hogy új civilizáció küszöbén állunk, amelyben az emberiség egésze vagy többsége érintkezésbe áll majd a Szupertudattal.

A New Age, mint pacifista farizeizmus illetve hasznos idiotizmus
Erről szólna igazából az egész evolúció. Minden fejlődik, nemcsak az ember, hanem a Szupertudat is. Ezzel megint visszatérünk a szekuláris utópizmushoz és Teilhard de Chardin-hez. Ez az eljövendő utópia nyilvánvalóan földhöz ragadt, szocialista és közösség-,nem pedig családorientált. A Vízöntő korának nem lesznek rögzített és merev erkölcsi törvényei. Azok, akik az embert tökéletesítésre váró állatnak tekintik, végül azt érik el, hogy teljesen állatot csinálnak belőle. Ilyen értelemben máris beköszöntött a Vízöntő kora. 
Az Oscar díj hivatalos jelképe:
A modernista emberisten, a szakrális istenember antitézise.



A New Age híveinek kezdetben a vallásszabadság mellett kell kiállniuk a nyilvánosságnak szánt üzeneteikben. 
Csak később ragaszkodnak annak az új kötelező világvallásnak az elfogadásához, amelyért könyveik kiálltanak, és amely teljes mértékben szakít majd Jézus Krisztus ((mint Világkirály, aki közvetít Ég és Föld között (a szerk. megj.)) és Isten mint Atya ((a Mindenség (a szerk.megj.)) elképzelésével. 
Azokat, akik ebbe nem mennek bele, erőszakos eszközökkel kell eliminálni - amit Bailey "tisztogató akciónak" nevez. 
Egyértelműen az ómegapont és az antikriszus uralma felé úton haladunk." 

(Rama Coomaraswamy: "A hinduizmus deszakralizálása nyugati fogyasztásra.")





Krisztus "Nimród fia"-Csiba Zsolt

"A Mennyiség Uralma és az Idők Jelei." című könyvből. 39. fejezet. 



Nincsenek megjegyzések: