2019. augusztus 15., csütörtök

Freud enyhén szólva nem volt a keresztény hit nagy barátja.

Dr. Edward S. Williams: „A keresztyén tanácsadás sötét oldala.”, 
5. fejezet: 
Sigmund Freud – a pszichoterápia alapító atyja.


Majdnem tűrhetetlennek találtam az emberiség üdvösségének hazugságát, mely oly büszkén veti a fejét a menny irányába.”. (Sigmund Freud)

                         
                                    Az elképzelés, miszerint pszichoterápiára van szükségünk a napi élet problémáinak leküzdéséhez, valójában Sigmund Freuddal jelent meg. Az ő befolyása a nyugati gondolkodásra általánosságban, de főleg a pszichológiai elmélet területén oly hatalmas volt, hogy lehetetlen megérteni a keresztyén tanácsadói mozgalmat anélkül, hogy először meg ne értenénk a freudi megközelítést a pszichoterápiában. Freud elképzelése a tudatalattiról bele van szőve a keresztyén tanácsadás szövetébe. Láttuk már, hogy Larry Crabb készpénznek veszi Freud tanításait a tudatalattiról. Crabb szabadon elismeri, hogy Freud vezette be a pszicho-dinamika elképzelését a modern gondolkodásba. Ezt írja: „Hiszem, hogy az ő [Freud] pszicho-dinamikai elmélete egyszerre kihívó és értékes azon elemek elismerésében az ember személyiségen belül, melyeket sok teológus nem vett észre”.83 Amint majd látjuk a 11. fejezetben, Crabb mélyen elkötelezett a freudi pszichológia iránt. Selwyn Hughes, a brit keresztyén tanácsadó mozgalom doyenje Freudnak a tudatalattiról alkotott elméletét nagyon hasznosnak találta a tanácsadó szolgálatában. Beszél „egy tudatalatti mechanizmusról, mely a lélek ama pusztító érzelmeit hivatott lehűteni, melyek darabokra szaggatnának minket”,84 és megmagyarázza, hogy éveken át „sok időt töltött a leásással az emberek múltjába, hogy magyarázatot találjon a viselkedésükre”.85 Az előző fejezetben láttuk, hogy a Watford Keresztyén Tanácsadó Szolgálat, mely szoros kapcsolatban áll a Londoni Teológiai Iskolával, a tanácsadás integrációs modelljét használja, ami magában foglalja Freud pszicho-dinamikus terápiájának elemeit. A Happiness is a Choice (A boldogság egy választás, 1994) című könyvükben Minirth és Meier keresztyén pszichiáterek elmagyarázzák, hogy a gyakorlatukban látnak embereket, „akik felett a saját tudatalatti ösztöneik, konfliktusaik, indítékaik uralkodnak… A bölcs tanácsadó azonban megpróbál benézni az egyén szívébe – a tudatalatti gondolataiba és érzelmeibe – hogy meglássa: mire képes az illető annak érdekében, hogy felhagyjon a saját leülepedett stresszeinek továbbcipelésével”.86 Hitték, hogy a Jeremiás 17:9 a keresztyén pszichiátria kulcsa: „Csalárdabb a szív mindennél, és gonosz az; kicsoda ismerhetné azt?” Azt állítják, hogy „Jeremiás próféta itt azt mondja: mi emberek nem vagyunk képesek kipuhatolni, vagy felfogni, milyen kétségbeejtően bűnösek és csalárdak a szíveink – tudatalatti indítékaink, konfliktusaink, ösztöneink, érzelmeink és gondolataink”.87 Minirth és Meier terápiás megközelítése Freudnak a tudatalattiról alkotott elméletén alapszik.
Sigmund Freud (1856-1939) filozófiája Freud világos célokkal rendelkező ember volt, aki megalapította a pszichoterápia egész világra kiterjedő mozgalmát. A freudi pszichológia mögött meghúzódó lényegi eszme az, hogy az emberi viselkedést nagymértékben a tudatalatti elme irányítja. A pszichoterápia célja a behatolás a tudatalattiba azért, hogy menekülő utat kínáljon a mélyen rejtve lappangó sötét vizekből. Freud terjedelmes írásai hatalmas befolyást gyakoroltak a nyugati gondolkodásra. Átvette az amorális világnézet támogatásának kormánypálcáját Nietzschétől, a filozófustól, aki Isten halálát hirdette. Azt írta, hogy Nietzsche „olyan filozófus volt, akinek a találgatásai és intuíciói néha a legelképesztőbb módon esnek egybe a pszichoanalízis laboratóriumi (83 Larry Crabb, Understanding People, Zondervan, 1987, 215-216. oldal 84 Selwyn Hughes, Christ Empowered Living, 149. oldal 85 Ugyanott, 126. oldal 86 Frank Minirth és Paul Meier, Happiness is a Choice, Fleming H. Revell, 1994. 97. oldal 87 Ugyanott 30) eredményeivel”.88
Freud vonzódott Darwin evolúciós elméleteihez is, „mert ezek reményt keltettek a rendkívüli fejlődést illetően a világ megértésében”.89 Az evolúció tanítása alaposan megváltoztatta az ember uralkodó elképzelését. Az ember bibliai nézete, miszerint Isten képmására teremtetett, és halhatatlan lélekkel rendelkezik, kihívás előtt állt. Az embert most az állatvilág részének tekintették, aki a többi nem emberszabású állattól csak a strukturális összetettség fokában különbözik. Ez tette lehetővé, most először, hogy az embert a tudományos vizsgálatok tárgyaként kezeljék. A pszichológia áltudománya most képes volt megmagyarázni az ember alkatát, s a pszichoterápiára úgy tekintettek, mint a viselkedést fejlesztő hasznos technikára.
Freud azt állította, hogy képes behatolni a tudatalatti elme mélységeibe. Azt is állította, hogy felfedezte az emberi szexuális viselkedés ama titkait, melyek évezredeken keresztül kijátszották az emberiséget. Leírta az Oidipusz-komplexust, ami szexuális állatokként látta a gyermekeket. Freud szerint a fiúk a szexuális vágyaikat az anyjukra összpontosítják, és ellenséges impulzusokat fejlesztenek ki apjuk, mint riválisuk ellen. A lányok hasonlóan viselkednek.
Freud gondolkodásának középpontjában a keresztyén vallással szembeni ellenségessége állt, s ez arra indította őt, hogy az emberi szexualitásra olyan magyarázatot adjon, ami mellőzi a biblikus erkölcsiséget. Freud tanítványokat gyűjtött maga köré, akik elkötelezettek voltak radikális eszméi iránt, és elhatározták, hogy terjeszteni fogják a freudi világnézetet a pszichoanalízis technikáin keresztül. Freud befolyása szerteágazó volt és messzire elhatott.

Freud, a kokain és az ördög.

A népszerű nézet szerint Freud fogadta el az emberi viselkedés tudományos megközelítését. Ami nem széles körben ismert, hogy kokainista volt, és nagyon érdeklődött az okkult iránt. A Sigmund Freud’s Christian Unconscious (Sigmund Freud Keresztyén Tudatalattija) című könyvében Paul Vitz Freud kokainos szokásaival foglalkozik.” Freud 1884-ben kezdett kísérletezni a kábítószerrel, mikor 28 éves volt, abban az időben, amikor a kokain majdnem teljesen ismeretlen volt tudományos körökben. Az 1884-1887 közötti időszakban Freud gyakran fogyasztott kokaint, néha nagy adagokban. Miután bevette magát a kábítószert, s kapott néhány előzetes beszámolót másoktól, Freud ragyogó beszámolókat tett közzé a kokainról.”91
Freud komolyan érdeklődött a Gonosszal kapcsolatos dolgok iránt. A Sigmund Freud and the Jewish Mystical Tradition (Sigmund Freud és a zsidó misztikus hagyomány) című könyvében David Bakan leírja, hogy vette körül magát Freud mindenféle pogány istennel, melyekre csak rátalált. Felvette azt a szokást, hogy elővett egy darabot a gyűjteményéből, és szemmel, s érintéssel vizsgálgatta, miközben a kollégáival beszélt. „Mondhatni tisztán haragból, mélyen megigézve hajszolta ’a bálványokat’ és díszes kellékeiket. Dolgozó- és konzultációs szobája dugig volt velük. Sachs elmeséli, hogy a korai összejöveteleken Freud lakosztályában miképpen ’figyeltünk a merev tekintetű bálványok és állatforma istenek között Freud néhány új cikkére, vagy olvastuk fel és tárgyaltuk meg a magunk alkotásait, illetve csak beszélgettünk a minket érdeklő dolgokról’.”92 Bakan azt állítja, hogy az ördögnek megvolt a maga szerepe Freud fejlődésében. „Az ördög ellenséges a keresztyénségbe is beleszőtt mózesi (88 Sigmund Freud, Standard Edition XX, An Autobiographical Study, Hogarth Press, London 1968. 60. oldal 89 Ugyanott, 8. oldal 90 J. N. Isbister, Freud – An Introduction to his life and work, Polity Press, 1985, 191. oldal 91 Paul Vitz, Sigmund Freud’s Christian Unconscious, The Guilford Press, 110. oldal 92 David Bakan 31) jellemzőkkel. Freud egyszer megjegyezte a munkatársainak: ’Tudjátok, hogy én vagyok az ördög? Egész életemben az ördögöt kellett játszanom annak érdekében, hogy mások képesek legyenek felépíteni a leggyönyörűbb katedrálist az általam gyártott anyagokból’.”93 Peter Swales kutatásai azt sugallják, hogy Freud szövetséget kötött az ördöggel. Vitz szerint: „Nos, az ördög mindebbe belép két tényen keresztül, melyek fontosságát Peter Swales felismerte, és felhívta rá az én figyelmemet is. Így a swalesi elmélet a harmadik közzétett magyarázata az ördöggel kötött freudi szövetségnek.”94 Vitz azzal zárja, hogy „a kokain Freud számára szorosan összekapcsolódott az ördöggel, s valóban, ő a kezdetektől fogva kötődött valamiféle szövetséghez. Így, mikor Freud még fiatal orvos volt, – évekkel a pszichoanalízis kezdete, valamint 10-12 évvel a Bakan által emlegetett pszichológiai „szövetséget” megelőzően – már nagyon szoros kapcsolatban állt az ördöggel. A szövetség pontos természete még mindig nem világos, de úgy tűnik, hogy a fauszti szövetség alapján volt modellezve…”95 Vitz azt állítja, hogy ha visszatekintünk Freud életére, abból meglátszik, hogy a menny, de (főleg) a pokol, az ördög és a kárhozat dolgai mélyen kötődtek a személyes indíttatásához. „Az idézett bizonyíték erős gyanút ébreszt azzal kapcsolatosan, hogy Freud nagyon fontos részben a Sátán mellé állt Isten, a menny és Krisztus ellenében, s csatlakozott az egyház ellenségeihez.”96 Miután elmagyarázta az Antikrisztus jelentőségét, Vitz azt állítja, hogy „annak lehetségességét, hogy Freud önmagát, legalábbis bizonyos vonatkozásokban, az Antikrisztusnak tekintette, komolyan kell venni”.97
Freud elméleteinek megfelelő elemzése során figyelembe kell venni az ő belekeveredését az okkultizmusba, mert ez kétségtelenül befolyással volt az emberi alkatról kialakított nézetére.

Freud tudatalattija

A tudatalatti elképzelése Freud nagy hozzájárulása a pszichológiai elmélethez. Azt állította, hogy az emberek elnyomják a nem kívánatos és fájdalmas emlékeket a tudatalatti emlékezetükben. A tudatalatti titokzatos tartalmának leleplezése és feltárása vált a pszichoanalízis alapjául. A tudatalatti fogalma jórészt ma is ellenőrizetlen, és a pszichoterápiás tanácsadás legtöbb formájának alapját alkotja, s amint majd látni fogjuk, lényeges összetevője a keresztyén tanácsadó mozgalomnak az Egyesült Királyságban, az USA-ban és máshol is. Freud dolgozta ki azt az elméletet, mely szerint az emberi tudattalanság erőteljes meghatározója gondolkodásunknak, érzéseinknek és viselkedésünknek. Úgy látta a tudatalattit, mint állandó raktárát minden érzékelésünknek, tapasztalatunknak, érzelmeinknek, és fejlődésünk elnyomott szakaszainak. Ez alámerült jéghegye a rejtett ösztöneinknek, érzéseinknek, szeszélyeinknek, és eszméinknek, melyek kötődnek az aggodalomhoz, a konfliktushoz és fájdalomhoz. Így annak többsége, amit életünk során megtapasztalunk – a háttér-érzelmek, hiedelmek, érzések, és impulzusok – nem hozzáférhetőek a számunkra a tudatos szinten, mert a legtöbb, ami ösztönzi az emberi viselkedést, a tudatalattinkban van elrejtve. Ezek az érzelmek és gondolatok befolyásolják a cselekedeteinket és szándékos tudatunkat. A tudatalatti tartalma Freud szerint nem tehető szándékosan hozzáférhetővé. Ehhez pszichoanalitikusra van szükség! Freud azt állította, hogy bizonyos tanácsadó technikák használatával, mint amilyen a szabad asszociáció, a hipnózis, az álomfejtés, az emlékek összeszedése, a pszicho-terapeuta feltárhatja és elemezheti a tudatalattit.(93 Ugyanott, 181. oldal 94 Az első kettőt Velikovsky (1941) és Bakan (1958) adták meg. Velikovsky E. „The dreams Freud dreamed” Psychoanalytic Review, 30. 487-511. oldal 95 Paul Vitz, Sigmund Freud’s Christian Unconscious, 113. oldal; Eissler K. R. Talent and genius: The fictitious case of Tausk contra Freud. New York, Quadrangle, 1971 96 Paul Vitz, Sigmund Freud’s Christian Unconscious, 128. oldal 97 Ugyanott, 165. oldal 32)  A terapeuta ezután megmagyarázhatja a neurotikus viselkedés okait, és megszabadíthatja a pácienst a tudatalatti elméjének zsarnoki felügyeletétől. Ebből következik, hogy az egyetlen valódi orvosság az emberi problémákra a tudatalatti alapos elemzése egy pszicho-terapeuta által. Freud elmélete a tudatalattiról rendkívül titokzatos, mert óriási hatalmat ad a terapeuta kezébe, ugyanis csak ő rendelkezik azokkal az ezoterikus ismeretekkel, amelyek szükségesek ahhoz, hogy leásson a tudatalatti elménk legmélyebb zugaiba, és értelmezhesse motivációit. S természetesen lehetetlenség bebizonyítani, hogy a tudatalatti nem létezik, mert miképpen bizonyít valaki egy tagadást? Freud elméletének az a következménye, hogy a boldogtalan, nyomorult emberek most a pszicho-terapeuta könyörületére van bízva. 1913-ban Otto Gross, egy osztrák pszichoanalitikus és Freud korai tanítványa, aki később anarchista lett, ezt írta: „A tudatalatti pszichológiája a forradalom filozófiája… Ezt hívjuk segítségül a belső szabadság engedélyezéséhez, ezt hívjuk segítségül, mint készülődést a forradalomra.”98 Az Internet Encyclopedia of Philosophy Freudnak a tudatalattiról alkotott elméletét nagymértékben determinisztikusnak tartja. Ő volt „valószínűsíthetően az első gondolkodó, aki szisztematikusan alkalmazott determinisztikus alapelveket a mentális szférára, és vallotta, hogy az ember viselkedés széles spektruma csak azokból a (rendszerint rejtett) mentális folyamatokból, vagy az azokat meghatározó állapotokból kiindulva magyarázható”. Freud jelentősége tulajdonított a nyelv, vagy a toll elcsúszásainak, a megrögzött viselkedésnek, valamint az álmoknak, mert azok leplezett formában azt tárják fel, amit másként nem lehet megismerni. Azt javasolta, hogy az akarat szabadságát szorosan írjuk körül, mert a választásainkat rejtett mentális folyamatok irányítják, melyekről nem tudunk, s melyeket nem vagyunk képesek irányítani.”99 Meg kell értenünk, hogy a tudatalatti elme egy, Freud újjá nem született sötét képzelete által kifejlesztett konstrukció. A pszichoanalízis a tudatalatti posztulálásától függ, s nélküle az egész építmény összeroskad. De soha nem bizonyítható, vagy cáfolható, sőt még tudományos hipotézisként sem áll meg. Hozzájárulása az emberi állapot megértéséhez valójában értéktelen. A The Memory Wars (Emlékezet-háborúk) című könyvében Frederick Crews professzor meggyőzően rombolja le az egész freudi koholmányt az elejétől a végéig. Miután egykor Freud támogatója volt, leírja a megvilágosodás felé vezető útját. „Csak sokkal később derengett fel a számomra, hogy a pszichoanalízis korunk paradigmatikus áltudománya – olyasvalami, ami rászolgált arra, hogy ne a ’Mit tudunk megmenteni Freudtól’ takarékos lelkületével közelítsük meg, hanem inkább elvi alapokon álló, a téves logikájára, az előállítására, a saját bizonyítékéra és a felnőtt viselkedésére vonatkozó felületes, a megfigyelhetetlen és önkényesen posztulált gyermekkori fantáziára utalva adott magyarázatára irányuló figyelemmel.”100 Crews azt állítja, hogy Freud terápiás sikerei szemlátomást nem is léteztek, egyszerűen csak hazudott róluk. Freud pszichoterápiás mozgalma elsősorban nem úgy viselkedett, mint egy tudományos-orvosi vállalkozás, hanem inkább, mint egy politbüro, mely mindenképpen igyekezett elnyomni minden kritikát. A „tudomány”, amit Freud koholt, „áltudomány volt, és az is maradt abban, hogy egy nem ellenőrzött dogmára támaszkodik, hiányzik belőle minden biztosíték az önkényes következtetések levonásának kivédésére, és különböző módokon vonja ki magát minden normális, ’adok-kapok’ tudományos vita alól”.101 Freud dinamikus tudatalattijáról kiderül, hogy az „az ellentmondások mocsara” tudomány és az orvoslás történetének legtúlértékeltebb figurája – olyasvalaki, aki óriási károkat okozott a hamis kóroktanok, téves diagnózisok és a vizsgálatok gyümölcstelen fajtáinak terjesztésével”.103 . (102 Crews arra a következtetése jut, hogy Freud volt („a 98 Nicholas Sombart, Max Weber and Otto Groß, History of Political Thought 8 (1), 1987 tavasz, 140-141. oldal 99 Az Internet Encyclopedia of Philosophy, Sigmund Freud, (1856-1939) 100 Frederick Crews, The Memory Wars, Granta Books, 1995, 9. oldal 101 Ugyanott, 110. oldal 102 Ugyanott, 298. oldal 33)

Freud és a keresztyénség

Freud egész gondolkodása mögött a keresztyén hittel szembeni mélységes ellenségessége állt. Kollégájának Wilhelm Fliessnek írt levelében leírja, mennyire feldúlta az a keresztyén befolyás, amit a római látogatása során látott. Freudot zavarta a jelentése, és képtelen volt kiűzni az elméjéből a saját maga nyomorúságát, valamint az összes többi nyomorúságot, ami létezésének a tudatában volt. „Majdnem tűrhetetlennek találtam az emberiség üdvösségének hazugságát, mely oly büszkén veti a fejét a menny irányába.”104 A keresztyénség eme heves gyűlölete hozta létre Freudban a belső meggyőződést, „a törekvést, mely életének uralkodó, de leplezett céljává vált – ’az üdvösség hazugságának’ leleplezése, és annak megmutatása, hogy az nem több, mint hazugság”.105 A Freud – An Introduction to his life and work (Freud – bevezetés az életébe és a munkásságába) című könyvében Isbister arra a következtetésre jut, hogy Freud gyűlölte a keresztyénséget, „és mindent, amit jelképezett – az antiszemitizmust, a ’keresztyén’ társadalom képmutatását, erkölcsiségének szigorú követelményeit, s azt az állítását, mely szerint az ember sorsa végső soron örök célokkal kapcsolódott össze. 1900-tól kezdődően a keresztyénséggel szembeni ellenállása, mely addig főleg a leveleiben olvasható csípős megjegyzéseiben látszott, növekvő módon nyilvánult meg az elméleteiben és az azok által elindított mozgalomban… Freud nyilvánvaló céljai lehettek tudományosak – elősegítve a mély pszichológia új tudományát, de leplezett céljai sokkalta kifinomultabbak és összetettebbek voltak – le akarta győzni a keresztyénség forrását, Rómát (aminek ő látta), ami Hannibálnak nem sikerült… küldetésének titkos összetevői egyre világosabbá válnak, ahogyan a pszicho-analitikai mozgalom története feltárja azokat”.106

Végkövetkeztetés

Freud nem volt a keresztyén hit barátja. Valójában a munkája legnagyobb része mögött álló ki nem mondott indítéka az arra irányuló szenvedélye volt, hogy felforgassa a keresztyén evangéliumot. Kétségtelen, hogy az okkult iránti elbűvöltsége befolyásolta a pszichoterápiás modelljének kifejlesztését. A tudatalattiról alkotott elmélete közvetlen ellentétben áll az Isten képmására teremtett és a gondolataiért, szavaiért és cselekedeteiért felelős ember bibliai nézetével. Freud elmélete a tudatalatti elmét tette meg az emberi viselkedés mögött álló hajtóerőnek, áldozati mentalitást hozván ezzel létre, így valamennyien a tudatalatti áldozatai vagyunk. Freud elmélete a tudatalattiról az embert zsarnoki rabszolgaságba veti, mert minket olyan belső erő irányít, aminek nem vagyunk a tudatában, s amit még csak el sem kezdhetünk megérteni. Rossz viselkedésünket és neurotikus tetteinket tudatalatti erők irányítják, s csak annyit tehetünk, hogy hiszünk Freudban és a tanítványaiban. A pszichoanalitikusnak hatalmas a hatalma, mert egyedül ő rendelkezik ezoterikus tudással és jártassággal tudatalatti indítékaink feltárásához és magyarázásához, s egyedül ő képes megnyitni az ajtót a menekülés (103 Ugyanott, 298. oldal 104 Levél Fliessnek, 1901. szeptember 19. 146. szám. The Origins of Psycho-Analysis: Letters to Wilhelm Fliess, Drafts and Notes, 1887-1902, Basic Books, 1954, 335-336. oldal 105 J. N. Isbister, Freud – An Introduction to his life and work, 178. oldal 106 Ugyanott, 179-180. oldal 34) előtt a mély belső fájdalomból, ami a tudatalatti elménkben lappang. S ki kérdőjelezheti meg egy pszicho-terapeuta tanácsait? Az állítás, miszerint a pszicho-terapeuta képes leásni a tudatalatti elménkbe, ellentétes a Szentírással, mert az azt tanítja, hogy egyedül Isten ismeri az ember elméjét. „ Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek lelke, a mely ő benne van?” (1Kor2:11) Salamon király így imádkozott: „egyedül csak te ismered az emberek fiainak szívét” (2Krón6:30). Jézus ismerte a farizeusok gondolatait (Mt9:4). Isten az, aki ellenőrzi az elmét, megfizet mindenkinek az útjai szerint (Jer17:9-10). Isten Ígéje „megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait” (Zsid4:12). A Biblia világos üzenete az, hogy emberi lény számára nem lehetséges megismerni, mi van a másik ember elméjében. Ezért annyira csalárd a pszichoterápia, mert soha nem képes leleplezni az ember valódi gondolatait. „Érzéki ember [ti. a terapeuta] pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképen ítéltetnek meg.” (1Kor2:14) A terapeuta csak azt tudhatja meg, amiről a kliens úgy dönt, hogy elmondja neki, és semmi módja nincs kipuhatolni, hogy vajon a kliens igazat mondott-e neki, vagy olyan dolgokat mond, amiket a terapeuta hallani akar. Csak Isten ismeri az emberek gondolatait. Az emberi viselkedés freudi elméletének alaphibája az, hogy nem fogja fel a bukott ember valódi természetét. Inkább segít az embernek elkerülni a bűnének következményeit, s a mentális megbetegedés áldozataként megjelölve rögzíti a bűnében. A megtérés és igaz életvitel helyett Freud pszichoanalízise beleás a múltunkba, és áthelyezi a bűnös viselkedésünk szégyenét valaki másra, rendszerint a szüleinkre. Nem nehéz meglátni, hogy Freud pszichoterápiás rendszere közvetlen összeütközésben áll a bibliai igazsággal.
A Biblia azt tanítja, hogy minden ember rabszolgája a bűnnek – nem pedig a tudatalattijaiknak. A bűn, és mindenféle gonoszság az ember szívéből származik, nem a tudatalattijából. A bűnt akkor választjuk, mikor vágyaink és kívánságaink vonnak el minket. Az orvosság Krisztus keresztje, nem pedig a pszichoterápia. A keresztyén Krisztussal egyesül a halálában, „hogy megerőtelenüljön a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek” (Rm6:6). A keresztyén „meghalt a bűnnek, de él az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban” (Rm6:11).
A keresztyén tanácsadó mozgalom, mely szabadon használja a pszichoanalízis technikáit, azt kéri, hogy fogadjuk el Freudnak a pszichológiai igazságon alapuló elméletét a tudatalattiról. Az egyházat arra kezdik ösztökélni, hogy higgyen benne: a keresztyének hasznot húznak Freud tanításainak és a Szentírásnak az integrálásából.

További szakirodalom:
René Guénon: "A pszichoanalízis vétkei."

Nincsenek megjegyzések: